Hoppa till sidans innehåll

Jämtland-Härjedalens Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i Jämtland och Härjedalen. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Rörelseviljan

2019-01-07 12:38

Det är ett nytt år och många av oss (oftast lite äldre) har kanske formulerat mål kring träning och fysisk aktivitet som skulle ske under året. Det är såklart lovvärt – och nödvändigt.
  • Uppdaterad: 07 JAN 2019 12:38

I slutet av 2018 kom resultatet från en studie genomfört av Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH) som förklarade att en drastisk försämring av svenskars kondition hade skett under de senaste dryga 20 åren. Nedgången var tydligare bland yngre (18-34 år), de med lägre utbildning och hos de som bodde i glesbygden, men det fanns inte en enda grupp som undantogs – alla hade fått sämre flås. En tidigare sammanställning av Centrum för idrottsforskning (CIF) visar på samma sätt att få barn lever upp till rekommendationen 60 minuters fysisk aktivitet per dag jämfört med tidigare.

Jag ska inte skylla nedgången på en enda anledning – det finns flera faktorer – men faktumet är att vi rör oss allt mindre, och den ger tydliga effekter som gör våra liv sämre – både fysiskt samt psykiskt. Det finns nämligen ett starkt samband mellan psykisk ohälsa och fysisk inaktivitet, och tydlig evidens att fysisk aktivitet kan lindra olika psykiska besvär hos både unga samt vuxna.

Men det visste vi redan, eller hur?

Ja, det finns en del att läsa kring det, och det kommer oftast i form av nyheter som visas på våra olika skärmar – mobilen, paddan, tv:n. Denna faktorn – skärmtid – vill jag särskilt lyfta. Om ni har läst igenom CIF sammanställningen jag hänvisade till tidigare så hade ni kanske lagt märke till att mellan 2001 och 2016 har andelen elever i årskurs 6 och 9 som ägnar sig åt skärmaktiviteter i mer än 2 timmar per dag ökat från 17 % till 76 % på vardagar och 27 % till 77 % på helger.

Jag är ingen alarmist men det är en häpnadsväckande utveckling, och något som måste tas på störst allvar. Dagens mobiler, surfplattor och datorer erbjuder enorma möjligheter och fördelar för att kommunicera, arbeta och få saker gjorda. Samtidigt är de extremt nära till hands, vanebildande och i vissa fall beroendeframkallande. Och tyvärr leder de allra flesta skärmaktiviteter till ett stillasittande tillstånd i vardagen, och många gånger försämrat sömn. Konditionen och rörelseförmågan drar sällan fördel av ett sådant tillstånd.

Fysisk aktivitet är också vanebildande och i vissa fall beroendeframkallande, men uppstår det konkurrens mellan något som är ständigt med oss i våra fickor eller i soffan så är såklart en tuff match att vinna. Vårt beteende påverkar även andra i omgivningen, och i likhet med hur det fungerar med rökning så är risken stor att skärmtid smittar av sig.

Vad kan föreningslivet göra? Som jag sa i decembermånadens nyhetsbrev så är fysisk aktivitet vår affärsmodell, och en primär inriktning i Strategi 2025 är att erbjuda tränings- och tävlingsformer som är nära, lustfyllda och som känns utvecklande för olika åldrar och förmågor. Här i Jämtland-Härjedalen står vi dessutom i startgroparna för Rörelsesatsningen i Skolan, där regeringen och Riksidrottsförbundet satsar på rörelseförståelse bland F-6 elever hos ett antal skolor. I vårt distrikt är det skolor i Rätan, Klövsjö och Bispgården som är först ut att prova olika modeller för att öka elevernas lust att röra på sig.

Men det är inte bara skolans och föreningslivets uppgift att vända på hälsotrenden. I vardagen måste vi alla bli bättre på egen hand, men det finns ett särskilt ansvar för dem som har att göra med barn och unga att sätta ett bra exempel. Utan att göra avkall på svenska rekommendationer om 60 minuter per dag så skulle jag faktiskt vilja lyfta Kanadas nya rekommendationer för barn och unga som har sammanfattats grafiskt på ett väldigt begripligt sätt (nedan), och med ett heldygnsperspektiv.

Vi måste alltså transportera oss på ett mer aktivt sätt, och göra roliga, spontana och rörelserika saker tillsammans där vi spenderar mest tid. Insteget kan vara mycket lågt. Kurragömma, pulkåkning, hopprep eller en rast i parken räcker långt. Skippa bilresan till mataffären och gå eller rulla istället. Att prova nya motionsformer – pingis, stadsorientering, eller några längder i den lokala bassängen – är enklare än man tror. Men vi bör ha dessa som förstahandsalternativ i vardagen. Och det betyder att vi måste börja med att stänga av skärmarna.

Vi måste alltså stänga av skärmarna. Nu.

Skribent: Matt Richardsson Distriktsidrottschef
Epost: Adressen Gömd

Postadress:Jämtland-Härjedalens IF
Idrottens Hus, Box 384
831 25 Östersund

Besöksadress: Idrottens Hus, Sollidenvägen 62 B
831 39 Östersund

Kontakt:Tel: +46104764200
Fax: +4663511705
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss

Vi finns på Facebook Gilla oss